Track days jsou vždycky skvělou zábavou. Bez rychlostních limitů a v kontrolovaném prostředí si můžeme naplno užít potenciál našich aut, která jsme si postavili nebo koupili za své těžce vydělané peníze.
Bohužel, nestačí jen tak vyrazit na nejbližší okruh a hned se pustit do jízdy. Účast na track day vyžaduje několikadenní přípravu auta a provedení všech potřebných úprav, aby se z tvého vozu stal schopný závodní nástroj. Auta a jeho součásti totiž při jízdě na limitu podléhají většímu opotřebení, a proto je třeba být dobře připraven.
A pro ty, kteří jedou poprvé, je to trochu taky nerv. Člověk neví, co ho čeká a k čemu se to vlastně upsal a jestli nebude za úplnou lamu. Neříkáme, že máš s sebou tahat půlku dílny a bambilion náhradních dílů, ale pročti si, co se hodí. Obzvláště, pokud opravdu umíš dostat auto na hranu a zvýší se riziko nějaké nepříjemnosti.
Tady je pár tipů, co si vzít s sebou, pro případ, že by se něco pokazilo. Pokud budeš potřebovat udělat menší opravy, abys mohl vyjet na další kolo, nebo bezpečně dojet domů, budou se ti hodit.
1. Helma
Tohle je samozřejmost. Nezáleží na tom, jak hrozně nebo stylově vaše helma vypadá, hlavní je, aby dobře chránila vaši hlavu v případě nehody.
Doporučuje se investovat do kvalitní helmy, například do těch s přísnou certifikací Snell nebo schválených podle normy DOT. Takovou helmu budeš moci používat delší dobu, ale hlavně se ujisti, že ti dobře sedí. A rozhodně ji nepoužiješ jen na track day, takovou parádu využiješ i na motokárách a nemusíš se děsit těch propocených erárů. Pod helmu je dobrá kukla, ale to už je volba každého. Kukla je taky fajn, jestli jezdíš na mašině, tak víš. FIA kukly garantují i ochranu v případě požáru, ale tam to nikdo zkoušet nechce.
Takovou podskupinkou k helmě jsou i rukavice. Rukavice jsou fajn, jestli chceš jezdit častěji. S nimi máš lepší úchop a ty kvalitnější kousky jsou i pohodlné na dlouhé nošení - mají třeba vnější švy a tak nic nikde neškrábe a nepřekáží, silikonové či kožené gripy na dlaních pomáhájí skálopevně držet volant a ani když se packy potí, volant neuklouzne. A taky vypadaj drsně, že jo :) A ty kvalitnější mají i FIA homologaci a jsou z armidových vláken - takže ochrana před dracarys zajištěna.
2. Základní sada nářadí
Pokud se něco uvolní nebo bude třeba provést drobné úpravy na tvém autě, základní sada nářadí, jako je sada nástrčných klíčů a několik klíčů, se ti bude hodit.
Dobrý nápad je také vzít si s sebou momentový klíč. Před každým vyjetím na trať je nezbytné zkontrolovat, zda jsou všechny matice/šrouby na kolech správně utaženy. Kor, když na trať jedeš na silničních gumách a přezouváš na lepší směs, vždy si kola pořádně dotáhni na správný moment.
3. Náhradní pneumatiky
Všechny ty ostré zatáčky, brzdění a akcelerace znamenají velkou zátěž pro tvoje pneumatiky. Koneckonců, pneumatiky jsou (a měly by být) jediným místem, kde se tvoje auto dotýká povrchu trati. Takže počítej s tím, že na track days ti je asfalt prostě sežere, obzvláště měkké směsi.
Mít s sebou sadu náhradních pneumatik, nebo alespoň jednu náhradní sadu na hnanou osu, může zvýšit šance, že s autem bezpečně dojedeš domů a nebo že v půlce to neodpískáš, protože ti z pryžek polezou dráty.
4. Přenosný vzduchový kompresor
Obecně platí, že při jízdě na suché trati může mírně nižší tlak v pneumatikách poskytnout lepší přilnavost než běžný tlak, zatímco na mokré trati může vyšší tlak snížit riziko aquaplaningu. Pokud se počasí náhle změní z mokra na sucho nebo naopak, mít s sebou přenosný vzduchový kompresor je šikovný.
5. Měřič tlaku v pneumatikách
Spolu s kompresorem je také důležité mít s sebou měřič tlaku v pneumatikách. Tlak v pneumatikách se zvyšuje, když se zahřívají, a ty chceš mít stále optimální tlak, abys dosáhl konzistentní přilnavosti.
Ujisti se, že tvůj měřič tlaku je přesný, protože správný tlak může být klíčem k dosažení vašeho osobního nejlepšího času na kolo (echt levné měřiče z Ali a Temu a pod mají rozptyl jak brokovnice, jsou prostě k ničemu).
6. Voda a chladicí kapalina či olej
Při jízdě na vysoké otáčky se motor vozu obecně zahřívá více, a to se stane pokaždé, když vyjedete na trať. Z tohoto důvodu bude chlazení tvého auta vystaveno velké zátěži. Postřikování radiátoru vodou na konci každé jízdy může pomoci rychleji snížit teplotu, a pokud hladina chladicí kapaliny klesne, její doplnění může zabránit přehřátí motoru a ušetřit vám tak nemalé peníze.
7. Lepicí páska, stahovací pásky a WD40
Má se to hýbat a nehýbe se to? WD. Nemá se to hýbat a hýbe se to? Páska. Tohle je trochu žertovné, ale někdy se to fakt hodí. Kolikrát se stane nečekaná věc, někdy i absolutně absurdní. Třeba jako uklepaná stahovačka okna, no, a jak jinak chytit okénko, které padá do dveří? Páska:) Prdlé vodítko nárazníku? Páska.
8.Zvedák a podpěry
Hydraulické zvedáky jsou užitečné, pokud potřebuješ vyměnit pneumatiky nebo rychle zkontrolovat podvozek auta. Bezpečnější variantou pro práci pod vozem jsou však podpěry. Ty ti mohou například pomoci při nastavování výšky podvozku u tvých tlumičů.
9. Skládací židle
I když si můžete během track days pronajmout paddocky, tyto boxy obvykle nejsou vybaveny židlemi. Přinést si vlastní židli vám umožní si odpočinout po vyčerpávající jízdě, zvláště v úmorném horku.
Kromě toho může být pohodlnější sedět při debriefingu a rychlých rozhovorech s přáteli mezi jízdami.
10.Jídlo a občerstvení
Nezapomeňte, že nejen auto, ale i řidič potřebuje přípravu. Udržujte se hydratovaní po celý den tím, že si vezmete dostatek vody. Jídlo je palivem pro člověka. Bez něj nebudete schopni řídit tak dobře, jak byste chtěli. I když během track days mohou být v okolí stánky s občerstvením, ušetříte čas, pokud si přinesete vlastní jídlo.