Trackday kalendář

KALENDÁŘ TRACK DAY

Kalendář Track Days a dalších zajímavých akcí NEJENOM z ČR pro automobilové fanoušky a nadšence. Ideální pro ty, kteří se chtějí zlepšit v technice jízdy, užít si spoustu zábavy a vyzkoušet svůj vůz.

 

                                        MOST                                         BRNO                                   VYSOKÉ MÝTO                           PÍSEK                    a další...

 

Kalendář TRACK DAY akcí pro sezónu 2024:

 

 

Kde se dá jezdit Track Day v ČR?

Zvažuješ své první zážitky z okruhové jízdy a tápete, kam vyrazit?  Naštěstí pro první okruhové zkušenosti máme několik možností. U nás lze nalézt tři typy tratí: patří sem velké okruhy se světovými parametry, malé "motokárové" okruhy a polygony. Polygony jsou spíše vhodné pro trénink driftování nebo základů na kluzných deskách, než pro pravé okruhové zážitky.

Zbývají tedy malé a velké okruhy. S oběma uděláš dobře, protože se od sebe liší podobně jako jízda na okrese od jízdy na uzavřené závodní trati. Není pravda, že velké okruhy jsou určeny pouze zkušeným řidičům. Malý okruh vás překvapí, jak často musíš točit volantem a jak zavřené jsou některé zatáčky. Naopak velký okruh vynikne svou šíří a tím, že občas nebudeš vědět, kam jet. Cena za ježdění na velkém okruhu bývá obvykle vyšší.

Malé okruhy zahrnují Vysoké Mýto, původně motokárový okruh s rychlými zatáčkami ideální pro začátečníky, Písek, oblíbený motokárový okruh s utaženými zatáčkami, a Sosnová, kde může variabilita tratí ovlivnit celkový zážitek. Bělá pod Bezdězem, bývalý testovací areál Škody, nabízí uzavřenou asfaltovou dráhu v lese, ale je náročná a místy nebezpečná, což ji spíše nedoporučuje pro začátečníky.

 

Velké okruhy jako Most, rozlehlý okruh s kompletním vybavením. Je zde široký prostor, technicky náročná trať a vysoké rychlosti. Při sledování stopy pravděpodobně oceníte pomoc od zkušenějšího jedince, ale není žádný důvod, proč byste nemohli začít právě v Mostě. 

 S parametry patří Brno k nejlepším okruhům v naší zemi. V mnoha ohledech srovnatelný s Mostem, ale když se sem dostaneš, okamžitě ucítíš profesionální atmosféru velkých světových okruhů. 

 

Vždy jezdi s rozumem.

Získávání prvních zkušeností je možné na téměř každém okruhu. Je však důležité vybrat si akci opatrně, protože některé bývají přeplněné a provoz může být nebezpečný. Vyberte si spíše podle charakteru akce a ideálně s osvědčeným pořadatelem, což obvykle zaručuje kvalitní a bezpečné zážitky.

 

401848727_727233242783554_4084802979509339884_n

 

Jaké typy Track Day se jezdí v ČR?

 Na akcích českých pořadatelů se vám typicky naskytují dvě možnosti pro vaši okruhovou jízdu Open pit lane, což znamená v překladu Volná trať a pak Rozdělení na stinty, takzvané časově omezené úsekyV tomto formátu máš přidělený časový úsek (třeba 10–20 minut) několikrát za akci, kdy můžeš jezdit. Někdy trochu drhne dodržování časového harmonogramu, protože to nemusí být všem úplně komfortní styl.

Obvykle jsou k dispozici celodenní jízdy a někdy i dopolední a odpolední bloky. Některé akce nabízejí i samostatné stinty za příplatek, avšak buďte připraveni, že může být velký zájem a fronty na vjezdu. Existují také volné jízdy, které pořádají samotné okruhy. Avšak bývají často přeplněné a ne úplně bezpečné ze strany chování všech účastníků volných jízd.

Různí pořadatelé, různé Track Days!

 Je užitečné vědět, že různí pořadatelé trackdays nabízejí různé doplňkové služby. Zatímco někomu může být něco úplně šumák, pro jiného mohou být dodatečné služby klíčové. Patří sem například možnost zachytit si kvalitní fotografie, požadavek na dostupnost jídla během dne, či v případě nepřízně počasí očekávání nějakého zázemí. Tyto běžné služby jsou poskytovány většinou organizátorů.

Nicméně, pokud teprve začínáte, může být pro vás velmi cenný kvalitní coaching. Akce, které zahrnují coaching v ceně, tak se většinou jedná o doplněk, za který je potřeba připlatit. Ale co si budeme... někdy se opravdu vyplatí být pod taktovkou někoho, co opravdu má cenné zkušenosti a umí je předat dál.

Co mě  bude stát jezdění na Track Day?

 Cena je různá, dají se sehnat akce za 3000 Kč, 7000 Kč i několik desítek tisíc. Důležité je ale počítat s tím, že tak trochu bude auto chvilkou pokladničkou na 4 kolech...

Pneumatiky zažívají na okruhu největší opotřebení. Pokud není extrémní horko a neplánuješ jezdit na limitu celý den, nemusíš je nutně zcela zničit. Na mokru se pneumatiky téměř nepotřebují.

Brzdy spolu s pneumatikami jsou na okruhu nejvíce namáhány, a rozhodně po jednom náročném trackday zkrátíš jejich životnost. Samosebou mysli na zahřátí brzd před tím, než jim dáš sodu a taky vychladnutí.

Zbytek vozidla by, za předpokladu, že je v dobrém stavu, neměl na okruhu podstoupit nijak výrazné zátěže. Náklady na PHM samozřejmě závisí na vzdálenosti do okruhu a tom, jak často budeš jezdit.

 

Track day není závod!

Vážně není. Nemusíš všechny podělat a ukázat, že ti to jede. Soustřeď se na svoji jízdu, na svoje přibývající zkušenosti a hlavně si to užívej! Nemálo účastníků track day mělo pocit, že si nemusí trasu najet, že to prostě stačí drtit a dostat se na špičku. 

 

Osahej si trať.

Nezapomeň, že na trati se NIKDY nezastavuje.

Když už musíš, vždy mimo trať.

Cokoli ti z auta vyteče, jde za tebou.

Havko tě v případě nehody nepomůže (vždy je viník ten víc vzadu).

Začínej zvolna, rozjezdi se.

Rychlejším uhýbej doprava.

Nebuď labuť a používej blinkry.

Předjížděj jen, když ten pomalejší o tobě ví.

Nikdy nepředjíždějte vnitřkem a na brzdy!

 

Tohle je takové desatero, ale pravidel a pouček je spousta. Opravdu se vyplatí poslouchat orgniátory a coache.

 

401849312_727233286116883_5968211744562879884_n

 

 Vždy se řiď pravidly organizátorů. Žijem jednom jednou, ale žijem jenom jednou!