Mytí karoserie auta - jak na to?

Je mytí auta složité?

Mytí karoserie vozu je alfou a omegou v údržbě exteriéru tvého auta. Správný postup mytí zahrnuje důkladnou přípravu, použití vhodných nástrojů a šetrné metody, dobře zvolených přípravků a pomůcek, aby nedošlo k poškrábání laku.

Zdá se ti to složité? Kdepak, stačí se držet pár pravidel. A řada italské hybridní autokosmetiky od společnosti MA-FRA MANIAC LINE je opravdu jednoduchá na použití bez zbytečných složitostí a dlouhých návodů.

 

Pravidla..

Mám tady pár pravidel, přes které nejede vlak.. 

 Nikdy auto nemyjeme, neleštíme, nevoskujeme na sluníčku. Karoserie musí být chladná, aby se produkt choval tak, jak potřebujeme, nezasychal rychle nebo nerovnoměrně či příliš. 

(jedinou výjimkou je MAFRA WATERLESS - mytí bez vody - tam to italští inženýři vymakali tak, že můžeš mýt i na slunci :) 

Za mytí karoserie Jarem, houbičkou na nádobí a koštětem je v pekle speciální místo. Vždy používej přípravky přímo pro mytí auta. Běžné detergenty, které používáme doma při úklidu, jsou pro lak vozu neskutečně agresivní a doslova ho vysušují. Neobsahují také žádné lubrikanty, takže hrozí vznik nových škrábanců.

 

Předmytí a dekontaminace

Předmytí karoserie doporučujeme ve chvíli, kdy absolutně netušíš, co se s autem dělo, než si dostal klíčky do ruky. Dokonce i nové auto může mít karoserii kontaminovanou například poletavou rzí. Děje se to obzvláště při přepravě, neboť jsou do ochranné fólie z továrny obalené jen exponované části karoserie.

My tady na to máme od Maniac Line  Foam Gun Prewash- předmytí pro pěnové pistole - ale neboj, nemusíš mít pěnovou pistoli. Tenhle speciální autošampón / aktivní pěna se dá naředit a aplikovat i v pumpíkovi (ruční tlakový rozprašovač). Pokud máš pěnovač na wapku, pak jej ředíš 1:5 ( jeden dílek Maniaca a 5 dílů vody), pokud si to odstříkáš ručně, pak je doporučené ředění 1:50 (cca 2 víčka do litru vody).

Pokud jedeš s pěnovačem, napěň, nech maximálně 5 minut působit a opláchni. Pokud jedeš růčo, pracuj po sekcích, aby ti přípravek nezaschl na karoserii. 

Proč  MANIAC Foam Gun Prewash dokáže opravdu brutálně zbavit karoserii nečistot? Tahle aktivní pěna je totiž pořádně zásaditá a to si umí poradit až s 80% silničních nečistot bez jakéhokoli dotyku! A protože je to zásada s pH 11, pracuj s koncentrátem opatrně. 

Zásadité autošampóny a aktivní pěny určitě nepoužívej na auto při každém mytí, pokud si nanesl různé coatingy a vosky. Tento produkt nepozná, co je pro lak fajn a sundá všechno. Dokonce i ty zázračné vodičky, po kterých klouže po kapotě kostka z Lega. Ideální je minimálně 2x ročně provést řádnou dekontaminaci karoserie vozu, obzvláště, pokud jezdíš v zimě. 

 

  

Už jsme nakousli poletavou rez. Poletavá rez je pěkná potvora, co z dlouhodobého hlediska umí napáchat strašné škody. Většinou ji na autě najdeš v okolí podběhů, kde se hromadí nejenom ona, ale i brzdový prach, můžeš ji i cítit, když po umytém vozu přejedeš mikrovláknem a ono jakoby drhne. Prostě polétavka!

Na rez a ostatní nečistoty z brzd je ideální "železo fuč" MANIAC Iron Remover- odstraňovač železa . Tato trošku hůře vonící kapalina nejenom, že tě polétavky zbaví, ale ještě u toho ti i ukáže, kde přesně ta rez a brzdový prach je, a zabarví se do rudo-fialové barvy, když s nimi reaguje.

Iron remover - odtraňovač železa je skvělý čistič i na disky. Ředí se 1:1, nastříkáš ho na disky, na spodní část karoserie a do minuty vidíš tu reakci! Působit jej můžeš nechat od 5ti do 10ti minut (většinou stačí ta spodní hranice) a pak jej spláchni. Pokud máš opravdu hodně zanešené disky a chceš je mít fajnové, tak si vezmi detailingový stětec na exteriér a pěkně to tím pošmrdlej a spláchni.

 

Co si nachystat na mytí?

Tak, konečně můžeme začít pěkně ručně mýt auto. Na mytí potřebujeme:

  • Alespoň jeden mycí kyblík ideálně s mřížkou
  • Mycí rukavici
  • Vhodně zvolený šampón

Proč používat speciální kbelík na mytí auta?

Kbelík je speciálně navržen pro vložení tzv "Grit guard", plastové mřížky, díky které se hrubé a abrazivní nečistoty nevíří a nemusíš se obávat poškrábání vozu během ruční aplikace šampónu. Až 90 % škrábanců na karoserii je způsobeno nesprávnou technikou mytí a nedostatkem správného příslušenství. 

 

Proč používat mycí rukavici na mytí auta?

Rukavice a nebo houba? Za nás jednoznačně pořádná mikrovláknová rukavice. A má to hned několik důvodů, rukavice z mikrovlákna (ať už s pořádnými housenkami, nebo jen pěkně chlupatá) do sebe umí schovat abrazivní nečistoty. Zatím co obyčejná pěnová houba, ač má v sobě díry, tak je její plocha rovná. A tou rovnou plochou všechny ty nečistoty taháš po laku, něco se sice schová do houby, ale něco ne -  a problém je na světě. Škráb!

mitt-sponge-diagram-gif

 

Další věc je i údržba mycí rukavice - tu za tebe bezchybně zvládne pračka a běžnému uživateli vydrží pořádná rukavice roky. 

Mycích rukavic se dělá nepřeberné množství - s krátkým chlupem, dlouhým chlupem, s housenkami, jsou i z ovčích chlupů a dokonce i takové, co vypadají jako malý brácha Wookieho. 

My jsme pro vás zvolili od každého kousek, dvojitou rukavici MA-FRA Double Face Mitt, která má dvě strany a každá pro trošku jiný účel: 

Jedna strana je vyrobena ze žlutého mikrovlákna s kratšími vlákny a je vhodná pro čištění hladkých a lesklých povrchů, jako jsou například sklo, lakování, hliníková kola nebo chromové prvky. Tato strana rukavice zajistí perfektní lesk a i třeba vysušení beze šmouh.

Druhá strana rukavice je vyrobena z modrého žinylkového mikrovlákna s delšími vlákny a je určena pro čištění větších ploch a textilií, například pro odstranění hrubých nečistot i z malých mezer a z celé spodní části karoserie, jako jsou podběhy kol, nárazníky a nebo i koberce, sedačky a podlahy.

    

  A posledním krokem pro začátek mytí je otázka:

Jaký je nejlepší autošampón?

Při výběru autošampónu velmi záleží, jaký účel má plnit a co vše od něj očekáváme. Když chceme totální eliminaci všech nečistot a existujících coatingů, zvolíme aktivní čistící pěnu  Maniac Line Foam Gun Prewash (viz výše), ale pro běžnou údržbu máme níže uvedené šampóny:

 

Pokud chceme auto umýt, zároveň ochránit nanesené coatingy a vosky, zvolíme pH neutrální autošampón. Ten si umí poradit s běžnou špínou, ale zároveň je šetrný k již existujícím vrstvám tekutých či tuhých vosků, sealantů, nano-povlakům a dalším. 

Maniac Neutral shampoo - neutrální autošampón je pro to ideálním kandidátem. . Díky skvělé lubrikaci se nemusíš bát vzniku nových mikrošrábanců a jednoduše odstraníš veškeré nečistoty jako třeba i hmyz. Lze jej používat často, příjemně voní (zvýkačky!) a dostatečně pění.

Neutrálního šampónu máš v balení 1 litr, ředí se od 1:10 až k 1:400, takže vydrží parádně dlouho - ideální lahvinka na běžné udržovací mytí.

 Když chceme auto umýt a rovnou lak i ochránit, volíme autošampony s příměsí vosků, ať už na přírodní bázi jako je karnauba nebo  například keramické polymery. Během procesu mytí, se na karoserii vytváří ochranná vrstva, která dokáže lak chránit i desítky dnů.

Maniac Ceramic Shampoo - keramický autošampón obsahuje superhydrofobní keramické polymery SiO2, které se vážou na povrch a pomáhají chránit lak vozu až na 90 dní. 

Je taktéž ideálním základem pro použití dalších keramických produktů, které dopomůžou k "mokrému vzhledu auta", efektnímu lesku a zajistí násobně lepší ochranu karoserie. 

Ideální situace je střídat neutrální autošampón a pak "ochranný" autošampón. Pokud by se auto mylo pořád jen s keramickým autošampónem, nebude to mít o tolik lepší výsledek - povrch karoserie je dostatečně nasaturuje (nasytí) a už nepřijme další vrstvy keramických polymerů.

 

Pokud máš černé auto a nebo matné či s fólií, pak je jasnou volbou náš autošampón speciálně vyvinutý pro matné, černé a foliované povrchy. Tady si o něm můžeš počíst trochu víc - článek o MANIAC Black & Wrap Shampoo.

 

Máme umyto... co dál? Sušení!

 

Jak se suší karoserie auta?

Abychom se vyhnuli nevzhledným flíčkům a zaschlým kapkám, i auto má mít svůj ručník. Tenhle od Ma-fry je luxusně fialový a jmenuje se  

MA-FRA Sušící ručník - Super Dryer.

Trochu mate vlastním tělem, není tlustý, vypadá hubeně, ale vody se do něj vejde přehršel! 3x tolik, co sám váží!

Ručník rozprostři přes sušený díl a stáhni jej po karoserii. Opatrně pracuj na bocích a ve spodních částech karoserie - proč? Aby sis ho nevyráchal na zemi a nedostaly se do něj nečistoty a nic se nepoškrábalo.

Máš pocit, že je už nacucáno a suší se hůř? Vyždímej a jede se dál.

 

 

Detailery a vosky - proč je používat?

Důležitý rozdíl mezi voskem a detailerem je v jejich funkci.

 

Maniac Line Quick Detailer může pomáhat i při čištění vozu a díky němu dosáhneš rychlého lesku a mokrého vzhledu bez nějaké velké dřiny.

Quick detaliery jsou ideální pro finiš již hotového vozu po vosku a nebo když je potřeba rychle odstranit drobný prach z karoserie nebo otisky prstů. Díky vysoké lubrikaci se nemusíš bát poškrábání.

Někdy se detailery používají i jako lubrikanty pod clayovací hmotu.

Detailer můžeš použít jako první pomoc, když místní holub velikosti vojenské stíhačky pustil "H" bombu přímo na kapotu. Nastříkáš a setřeš, než to stačí vyžrat díru do laku.

Můžeš jej použít jako pomoc při sušení karoserie. Když je vidět, že voda na autě už nedělá korálky / perličky / kuličky  a sušícím ručníkem ji jen taháš po karoserii a vytváří se mokré šmouhy, párkrát rozpráchnout detailer - voda utvoří korálky a hned se lépe suší.

Přijde ale malé "ale". 

Detailer nikdy nebude mít takovou vydrž jako krvopotně naaplikovaný vosk.

 

 

A vosky na druhé straně jsou trošku náročnější, tuhé vosky a jejich ruční aplikace je nejenom časově náročná, ale i fyzicky. Tekuté vosky jako Mafra's Maniac Line ™ Ceramic Ultra Speed ​​Wax - ultra rychlý keramický vosk jsou jednodušší na aplikaci, ale stejně je musíš rozetřít a rozleštit k dokonalosti. Hlavně vyžadují dokonale čistý povrch.

Vosky nelze aplikovat na i minimálně znečištěné vozidlo. Vždy před aplikací musí být auto dokonale dekontaminováno a umyto. Proč? Zaprvé nechceme konzervovat nečistoty pod voskem - takové polétavé rzi to nic neudělá a pořád si vesele bude hlodat svojí díru do laku. A zadruhé vosky nelubrikují. Pokud bude auto jen trochu zaprášené a ty začneš roztírat vosk, lak se může brutálně zeškrábat a to také nikdo nechce.

Ale všechno tohle je vyplatí podstoupit, protože díky natažení vosku získá lak výbornou ochranu před nečistotami, slunečním zářením, usnadní ti další mytí a dodají autu hluboký lesk. Nemluvě o tom, že efekt korálků vody na kapotě je úžasný. A tímhle hydrofóbním efektem, napomáhá vosk k odpuzování nečistot a jednodušeji se jich zbavíš při dalším mytí.